Taal

Onze recensies zijn anders!

Wat kun je verwachten?

Het merendeel van FotoVriend heeft een academische achtergrond en is gewend aan het dubbelchecken van feiten, het uitvoeren van een nauwkeurige analyses en het maken van statements gebaseerd hierop. Met onze recensies schrijven wij niet als academici, maar als fotografen. Analytische recensies worden al geschreven door genoeg websites, die data is beschikbaar en daarvan maken wij gebruik om deze in context te zetten. De context van een fotograaf en zijn wereld.

Een review vol informatie is nutteloos als er geen context wordt gegeven. Want wat heb je eigenlijk aan alle features?

Deductieve recenties zijn handig; en ook wij hebben ze geanalyseerd om te bekijken welke lens het beste is op basis van minimale astigmatisme1, of welke camera beter is op basis van zijn buffer van 99 RAW-foto's (in vergelijk met een concurrerend model met `maar' 80) en welke accu's beter zijn op basis van een extra vermogen van 25mAh! Het is niet dat aan deze informatie voorbij moet worden gegaan, natuurlijk moeten we het opmerken, maar informatie is wél nutteloos als zij niet in context wordt geplaatst. Dat is wat wij onze reviews proberen!

Een bruidsfotograaf is geen landschapsfotograaf.

Heb je als bruidsfotograaf: een supersnelle autofocus nodig? Ja! Maar is een ragscherpe portretlens noodzakelijk? Nee, niet echt. En weinig ruis bij hoge ISO-waarden? Heel belangrijk!

Bruiloften vergen snelheid en accuratesse

Een goede landschapsfoto maken kost meer tijd

En stel je maakt landschapsfoto's: een supersnelle autofocus nodig? Nee, ik gebruik het niet eens! Maar is een ragscherpe portretlens noodzakelijk? Nou en of! Ik wil alles scherp hebben, ook de hoeken. En weinig ruis bij hoge ISO-waarden? Nee, totaal geen noodzaak!

Dit zijn natuurlijk maar 2 voorbeelden, zo kunnen we er veel meer verzinnen. Wat we hier zien is dat de context heel belangrijk is. Wat wil je met je apparatuur bereiken, en welke aspecten zijn in dat geval belangrijk voor je! Hoe en wat? Het is makkelijker dan je denkt!

Maar wát is dan belangrijk?

Meestal worden in reviews metingen en analyses gepresenteerd en wordt er tenslotte een cijfer gegeven. Die score omvat vaak alle aspecten van de camera. Maar als een camera een lagere score krijgt dan zijn competitie vanwege de videokwaliteit en zijn slechte JPEG verwerking, is dat dan eigenlijk wel boeiend? Misschien fotografeer je altijd in RAW (zo niet: zo snel mogelijk wel gaan doen!!), of maak je nooit videos...ga nooit blind af op een score. Het is maar een getal.

We houden allemaal van de reviews van DPReview3 - ze bevatten enorm veel informatie, metingen zijn enorm accuraat en ze hebben handige webtools om apparatuur te vergelijken. Voorbeelden? We nemen de Nikon D7504 en de Nikon D8005. Dit is wat zij zeggen over de camera's DPReview6:

Camera specificaties - DPReview

Het is “overduidelijk”: de D750 is in ieder aspect veel beter en hij krijgt ook een hogere eindscore (90% vs 82%). Maar is dit dan ook echt de betere camera? Nee. De D750 kan dan volgens metingen de betere camera zijn, maar voor mij is. Zaken die ik belangrijk vind als professionele fotograaf kunnen anders zijn. Voor ons zijn de "bouwkwaliteit", de "ergonomie en gebruikservaring", "beeldkwaliteit" belangrijk.

Nikon D750 vs Nikon D800 - Cameradecision

Maar doet DPReview iets verkeerd? Nee, absoluut niet! De D750 is een "mid range" camera, en de D800 is een "semi-professionele" camera - vergelijken tussen deze twee is dus lastig, misschien wel onmogelijk. Een Pick-up-truck kun je ook moeilijk vergelijk met een stadsauto, toch? Maar men koopt tegenwoordig vooral camera's (en apparatuur in het algemeen) met de hoogste score! De context is ondergeschikt....

Zou ik ooit een D750-achtige camera kopen, nee. Ik wil alles zelf kunnen instellen, en hiervoor ook genoeg knoppen hebben. Een steilere leercurve (alleen in het begin) is geen probleem zolang het resultaat maar is dat ik reflexmatig alle instellingen zonder naar de camera te kijken kan veranderen! Als bruidsfotograaf heb je namelijk geen tijd om even te pauzeren en je camera in te stellen voor die lastige foto met tegenlicht. Als ik de D800 goed instel kan ik altijd, zonder ook maar 1 keer het menu te gebruiken alles instellen naar wens! Over gebruiksgemak gesproken!

Aan de andere kant, de voordelen van de D750: draaibaar LCD-scherm, kleine lichte camera, 1080/60p video met directe HDMI-output en ingebouwde wifi. Maar daar heb ik tijdens opdrachten nog nooit gebruik van gemaakt of behoefte aan gehad6.

Mensen kijken niet naar wat voor hen belangrijk is, maar staren zich blind op cijfertjes en scores.

Hiermee zeg ik niet dat de D750 een mindere camera is dan de D800, maar wel dat hij voor mij de mindere camera is! Het is belangrijk om voor jezelf in kaart te brengen wat je belangrijk vindt, dan kun je vervolgens de camera's op die punten vergelijken! Na jaren in de grootste fotowinkel van Nederland, Foto Konijnenberg, te hebben gewerkt kan ik zeggen dat hoewel het misschien logisch lijkt de meeste mensen dit niet doen!

BINNENKORT

Deze blogpost is bedoelt als introductie voor onze toekomstige recensies. Dit zullen geen recensies zijn vol met data en technische termen. Nee, ze zullen zijn gefocust op gebruik en verschillende toepassingsgebieden. Wat is het doel van een bepaald product en waarom is het minder of meer geschikt. Verwacht dus geen analytische tests vol met grafieken, maar recensies over de resultaten wanneer ze gebruikt worden door fotografen in het echte leven!

OVER DE AUTEUR

Arthur houdt van technologie en efficiëntie. Hij werkt als fashion en bruidsfotograaf en was heeft jaren ervaring in een fotowinkel.

MEER VAN DEZE AUTEUR